خوشبختي را احساس كنيم

قبل از شروع تجارت جدید، حتماً این ۱۰ نکته را بررسی کنید
نویسنده : ناجح - ساعت ۸:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/۱/٢٦
 

 

مطمئناً می‌دانید که بین یک ایده خوب و شروع فوق‌العاده فاصله زیادی است. اما خیلی‌ها نمی‌‌دانند که چطور باید این شکاف را پر کنند. اگر دوست دارید بدانید قبل از شروع یک تجارت تازه چه چیزهایی را باید تجزیه و تحلیل کنید تا زمان و سرمایه‌تان را تلف نکنید، تا پایان مطلب را دنبال کنید.

۱. آیا برای شروع آماده‌اید؟ اگر در حال حاضر کارمند یک شرکت هستید، شروع کار خودتان بعنوان یک کارفرما یک تغییر بزرگ در سبک‌زندگی‌تان است. نباید به اشتباه تصور کنید که این بهترین راه برای این است که سریع پولدار شوید یا اینکه از مشکلات فرار کنید. شروع یک بیزنس جدید کار سختی است و نیاز به تصمیم‌گیری قاطع و یادگیری دارد و در طولانی‌مدت جواب می‌دهد. پس قبل از شروع خوب فکر کنید.

۲. آیا مشتری که پول و تقاضای لازم را داشته باشد، وجود دارد؟ اینکه تصور کنید این ایده به نظر خودتان جذاب و بینظیر است به این معنی نیست که همه همین تصور را خواهند داشت. ممکن است مشتریان از یک کالا خوششان بیاید اما اکثر افراد فقط برای چیزهایی که «نیاز دارند»، چه از نظر احساسی و چه فیزیکی، پول خرج می‌کنند. خیلی‌وقت‌ها هم کسانیکه به آن کالا نیاز دارند، پول کافی برای خرید آن ندارند. حتماً برای بررسی این موضوع از متخصصین کمک بگیرید.

۳. آیا کار مورد نظرتان بازار خوب و رو به رشدی دارد؟ باز هم نباید فقط به قضاوت و علاقه خودتان بسنده کنید. به دنبال اطلاعات تحلیلی بازار از یک منبع بی‌طرف و متخصص باشید. 

۴. آیا بازار کار آن اشباع نشده است؟ از موتورهای جستجوی اینترنتی استفاده کرده و تحقیق کنید برای این موضوع راهکاری وجود دارد یا نه. اگر ده رقیب در این جستجو پیدا کردید، بهتر است آن را شروع نکنید.

۵. آیا راهکار شما هزینه‌های جانبی ندارد؟ خیلی از محصولات و خدمات جدید به این دلیل با شکست مواجه می‌شوند که در زمان شروع کار هزینه‌های جانبی آن را نادیده می‌گیرید. موتورهای اتومبیلی که هیدروژن می‌سوزانند خیلی راحت هستند و برای محیط‌ زیست هم خوب‌اند اما ایجاد ایستگاه‌های سرویس‌دهی در سراسر دنیا و ایجاد قوانین ایمنی برای آن‌، ده‌ها سال طول می‌کشد. دقت کنید که همه هزینه‌ها، شبکه‌های فروش، نیازهای بازاریابی و مسائل فرهنگی را در نظر بگیرید.

۶. آیا برای مقابله با رقبا، توانایی ذهنی و سیاست لازم را دارید؟ شاید این راهکار جدید شما هنوز به بازار کشیده نشده باشد اما ممکن است به فکر کس دیگری هم خطور کرده باشد. قبل از شروع حتماً باید خوب تحقیق کنید تا مطمئن شوید. البته این جستجو و تحقیق ممکن است برایتان خرج بردارد.

۷. آیا می‌توانید تیمی باانگیزه و کاردان جمع کنید؟ مطمئناً نمی‌توانید به تنهایی شروع کنید. باید به یک تیم انگیزه داده و آنها را مدیریت کنید ـ برای پایه‌ریزی بیزنس، فروش، شرکا و مشتریان. شروع یک کار جدید همیشه سخت است، حتی برای باانگیزه‌ترین و مشتاق‌ترین افراد. 

۸. آیا به هزینه‌های کار نگاه واقعبینانه داشته‌اید؟ اکثر افراد وقتی می‌خواهند کار جدیدی را شروع کنند، هزینه‌های شروع کار را دست‌کم می‌گیرند. برای اینکه بتوانید عشقتان به شروع این کار جدید را به یک ارزش کاری قابل‌لمس تبدیل کنید، برنامه کاری بنویسید که نیازها و اهداف آینده کار جدیدتان را به دقت در نظر داشته باشد و حتماً از یک متخصص بخواهید این برنامه را بررسی کند.

۹. آیا مهارت‌ها و استقامت لازم را دارید؟ بعنوان کسی که می‌خواهد کار جدیدی شروع کند، یادتان باشد اگر کارتان با شکست مواجه شود، هیچ مقصری وجود ندارد. از عوامل دخیل در این شکست که بگذریم، بیشتر کارهای جدید به این دلیل شکست می‌خورند که ناامید می‌شوید، نه به این خاطر که پول یا وقت کم می‌آورید. سعی کنید آموزه‌هایتان را بالا برده و قدرت سازگاری‌تان را تقویت کنید. اگر قبلاً با شرکت‌های مختلف مشکل داشته‌اید، ممکن است مشکل اصلی خودتان بوده باشید.

۱۰. آیا فقط می‌خواهید از کار کنونی‌تان خلاص شوید؟ اگر ناامیدانه می‌خواهید فقط از نقش کنونی‌تان بیرون بیایید، اگر به یک سرمایه‌گذار هم تبدیل شوید، برایتان استرس‌زا بوده و راضی‌تان نخواهد کرد. کسانیکه احساس می‌کنند توانایی لازم را دارند اما از کار کنونی‌شان راضی نیستند یا از آن خسته شده‌اند، به کارفرمایان بهتری تبدیل می‌شوند تا آنها که به شدت از خود کار کشیده‌اند، احساس می‌کنند قدر کارشان را ندانسته‌اند یا بیش از اندازه استرس دارند. یادتان باشد، مرغ همسایه همیشه غاز است. توصیه ما این است که تا زمانی که درآمدی از کار جدیدتان کسب نکرده‌اید، کار قبلی‌تان را رها نکنید.
اگر تنها محدودیتتان تجربه گروهی و منابع است، بهتر است ایده‌تان را با یک گروه حرفه‌ای در میان بگذارید تا اینکه خودخواهانه روی نظر خودتان بمانید. هیچکس با چنین رویکردی موفق نمی‌شود
منبع سایت مردمان

 
 
۱۰ نکته عالی برای موفقیت در مصاحبه های شغلی
نویسنده : ناجح - ساعت ۸:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/۱/٢٦
 

وقتی در نوشتن رزومه های کاری و نامه های درخواست کار مهارت پیدا کردید، نوبت به مصاحبه های کاری میرسد تا هر چه بیشتر به هدفتان برای پیدا کردن کار موردنظرتان نزدیک شوید.

در این مقاله به ۱۰ نکته بسیار مهم برای موفقیت در مصاحبه های شغلی اشاره میکنیم.

۱. درمورد کارفرما، مدیر منابع انسانی و موقعیت کاری تحقیق کنید. موفقیت در مصاحبه با داشتن اطلاعات خوب و کافی درمورد کار موردنظر شروع میشود. باید کارفرما، الزامات شغلی و پیشینه کسی که با شما مصاحبه خواهد کرد را خوب بشناسید. هرچه بیشتر تحقیق کنید، اطلاعات بیشتری به دست آورده و بهتر به سوالات مصاحبه کننده بهتر پاسخ خواهید داد. منابع اطلاعاتی شما میتواند وبسایت آن شرکت، موتورهای جستجوی اینترنتی، ابزارهای تحقیق و شبکه ارتباطات شما باشد.

۲. سوالات متداول برای مصاحبه های شغلی را مرور کرده و پاسخهای خوبی برای آنها آماده کنید. یکی دیگر از نکات مهم برای موفقیت در مصاحبه شغلی، آماده کردن پاسخ برای پرسشهای متداولی است که در مصاحبه ها پرسیده میشود. هدفتان باید ارائه پاسخهایی کوتاه و دقیق درمورد موضوع کار باشد. یک راه عالی برای به خاطر سپردن پاسخهایتان این است که آنها را به شکل داستانگونه به خاطر بسپارید. نیازی به حفظ کردن جوابهایتان نیست (البته بهتر است اصلاً اینکار را نکنید).

۳. برای موفقیت لباس بپوشید. لباسی برای آن روز آماده کنید که با فرهنگ آن شرکت متناسب باشد و سعی کنید حرفه ای ترین ظاهر را برای خودتان بسازید. یادتان باشد همیشه بیش از اندازه خوب لباس پوشیدن بهتر از بد لباس پوشیدن است. سعی کنید تا حد امکان از وسایل جانبی و زیورآلات استفاده نکنید. همچنین درست قبل از زمان مصاحبه از کشیدن سیگار یا خوردن چیزی خوددارید کنید و حتماً مسواک و عطر بزنید.

۴. سر ساعت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. برای دیر رسیدن سر جلسه مصاحبه هیچ بهانه ای جایز نیست. سعی کنید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از وقت تعیین شده حضور پیدا کنید تا کارهایی مثل پر کردن فرم استخدام و از این قبیل را زودتر انجام دهید. این زودتر رسیدن به شما این امکان را میدهد که کمی محیط شرکت را نیز بررسی کنید.

روز قبل از مصاحبه، چند کپی اضافه از رزومه و مدارکتان تهیه کنید. اگر نمونه کار دارید، آنها را هم همراه خود ببرید. بردن کاغذ و خودکار برای یادداشت برداری را فراموش نکنید. همچنین دقت کنید وقتی سر جلسه رسیدید، تلفن همراهتان را خاموش کنید.

۵. اولین تاثیر را خوب بر جای بگذارید. یکی از مهمترین اصلها در مصاحبه های شغلی: مودب باشید و با هر کس که روبرو میشوید احوالپرسی کنید، از پارکبان گرفته تا مسئول پذیرش و فرد مصاحبه کننده. کارفرماها معمولاً کنجکاوند که تقاضادهنده ها چطور با اعضای شرکت رفتار میکنند و اگر برخوردتان با این افراد مغرورانه یا بیادبانه باشد ممکن است آن کار را از دست بدهید. 

وقتی نوبت به مصاحبه شما رسید، به خاطر داشته باشید که اولین تاثیری که بر جای میگذارید -- یعنی حسی که در ثانیه های ابتدای برخوردتان به مصاحبه کننده منتقل میکنید -- میتواند منجر به موفقیت یا شکست شما شود. با خوب لباس پوشیدن، سر موقع رسیدن، خوب ایستادن، لبخند زدن، ارتباط چشمی و … اولین تاثیرتان را خوب بر جای بگذارید.

یادتان باشد که داشتن رویکردی خوب و نشان دادن علاقه و اشتیاق برای آن کار، ازجمله نکات مهم برای مصاحبه های شغلی است. تحقیقات نشان میدهد که مصاحبه کننده ها تصمیمات مهم دررابطه با استخدام افراد را در ۲۰ دقیقه اول میگیرند.

۶. با اعتمادبه نفس، دقیق، متمرکز و رسمی باشید. وقتی مصاحبه شروع میشود، رمز موفقیت کیفیت و رسانش پاسخهای شماست. هدفتان باید ارائه پاسخهای دقیق، رسمی و صادقانه باشد. همچنین هدفتان باید این هم باشد که مصاحبه را به مرحله بعد ببرید، بنابراین باید حواستان باشد پاسخهایی بدهید که همه مهارتها، تجربیات و تواناییهای شما را به خوبی مطابق با نیازهای آن شرکت نشان دهد. نمونه های خوب از راهکارها و دستاورهایی که داشتهاید بیان کنید اما دقت کنید که پاسخهایتان باید کوتاه و دقیق باشد.

با آماده کردن پاسخهای سوالات متداولی که در مصاحبه های شغلی پرسیده میشود، از ارائه پاسخهای طولانی و نامربوط که ممکن است باعث خسته شدن مصاحبه کننده شود، جلوگیری خواهید کرد. 

و آخر اینکه هرچقدر هم که فرد مصاحبه کننده به شما میدان دهد، هیچوقت درمورد کارفرما یا همکاران سابقتان بدگویی نکنید. این مصاحبه درمورد شخص شماست و همه تلاشتان باید این باشد که نشان دهید مناسب آن کار هستید. 

۷. زبان بدن را فراموش نکنید، از عادتهای بد بپرهیزید. بااینکه محتوای پاسخهای شما در مصاحبه اهمیت زیادی دارد اما داشتن زبان بدن ضعیف میتواند آن کار را از چنگ شما درآورد.

اشکال موثر زبان بدن: لبخند زدن، ارتباط بصری، فرم خوب نشستن و ایستادن، گوش دادن فعال و حرکات سر.

اشکال نادرست زبان بدن: قوز کردن، نگاه کردن به دوردست، بازی کردن با خودکار، بازی کردن با موها، دست زدن به صورت، جویدن آدامس، زیر لبی حرف زدن.

۸. سوالات خوب بپرسید. تحقیقات نشان میدهد که کارفرما با میزان سوال کردن تقاضادهنده های کار در مصاحبه، به علاقه آنها به گرفتن آن کار پی میبرند. درنتیجه، حتی اگر فرد مصاحبه کننده شدیداً درگیر توضیح دادن درمورد نیازهای کاری خودشان بود، شما باید چند سوال از او بپرسید.

اگر باهوش باشید از قبل سوالاتی را آماده میکنید و اگر در حین مصاحبه نیز سوالاتی به ذهنتان رسید، از او بپرسید.

۹. ابتدا تواناییهایتان را به معرض فروش بگذارید و بعد معامله را تمام کنید. ضرب المثلی درمورد مصاحبه های شغلی میگوید، کارآمدترین تقاضادهنده معمولاً همان کسی نیست که استخدام میشود. این  یعنی کسی که استخدام میشود کسی است که بیشترین تلاش خود را برای پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کننده به کار گرفته و سعی میکند تا جایی که در توان دارد تواناییهای خود رابه او نشان دهد.

بعضیها مصاحبه های شغلی را مثل فروش میدانند. شما فرد فروشنده هستید و محصولی که میخواهید به فرد مصاحبه کننده بفروشید، تواناییتان برای برآوردن نیازهای سازمان و شرکت است.

کم کم که مصاحبه کمی جلوتر رفت، درمورد قدمهای بعدی در روند استخدام و مدت زمانی که آنها برای تصمیمگیری درمورد استخدام نیاز دارند سوال کنید. اگر کاری که برای آن تقاضا دادهاید درمورد فروش است، میتوانید خشونت بیشتری نشان داده و در آخر از او بخواهید که کار را به شما بدهد.

۱۰. حضوراً، از طریق ایمیل یا نامه از فرد مصاحبه کننده تشکر کنید. همانطور که در نکات بالا برایتان عنوان کردیم، ادب و احترام در مصاحبه اهمیت بسزایی دارد. درنتیجه، اهمیت تشکر کردن از افرادیکه با شما مصاحبه میکنند جای تعجب ندارد. ابتدا در همان جلسه مصاحبه از فرد مصاحبه کننده تشکر کرده و پس از آن ایمیلی برای قدردانی از او بفرسید. البته این کار تضمین نمیکند که حتماً آن کار را میگیرید اما مطمئناً باعث خواهد شد نسبت به آنهایی که این اصل مهم را رعایت نکرده اند اولویت داشته باشید.
نکته آخر

موفقیت در مصاحبه های شغلی نیاز به تحقیق، تمرین و پشتکار دارد. هرچه تلاش بیشتری برای آماده سازی خود قبل از مصاحبه به کار گیرید، برای گرفتن شغل مورد نظرتان موفقیت بیشتری خواهید داشت، مخصوصاً اگر این ۱۰ نکته را به درستی رعایت کنید.
 
منبع سایت مردمان